Sunday, May 24, 2009

Doa Yang Mengancam

Sunday 24th May

Aku mmg biasanya lebih addicted utk nonton dvd karya indonesia jika punya masa lapang. Hari ini aku bisa nonton 3 movie sekaligus tanpa lelah.. bisa nggak? Maka hari ini aku juga mau membuat diskripsi pada setiap filim yg baru saja aku nonton..



1) Doa Yang Mengancam
Karya : Hanung Bramantyo
Pendukung : Aming, Titi Kamal
Rating : 3.5*

Filem ini mengisahkan seorg kuli bernama Mandri (Aming) angkut di sebuah pasar di Jakarta. Hidupnya sering susah dan banyak sekali hutangnya malah telah ditinggalkan isterinya yg cantik (Titi Kamal a.k.a most beautiful indonesian actress), telah diusir dari rumah sewanya kerana nggak bisa melunaskan segala hutangnya. Mandri ni mempunyai seorang teman rapat bernama Kadir (penjaga musolla)... Kadir memberitahu semuanya terjadi kerana Mandri tidak pernah berdoa. Walaupun beberapa kali dinasihatkan mandri masih belum berubah hingga satu kejadian berlaku di Musolla. Sejak itu Madri mula berdoa tetapi menetapkan syarat doanya harus termakbul dlm masa 3 hari. Jika tidak... beliau akan terus berpaling ke setan.

Pada hari ke 3.. Madri disambar petir dan jatuh pengsan... sejak itu dia mula biasa menilik foto dan mengetahui lokasi sebenar pemilik foto. Kuasa paranormal Madri menjadi rebutan pihak polisi utk menumpaskan masalah pelbagai jenayah di kota Jakarta. Kuasa luar biasa Madri juga menjadi rebutan pelbagai pihak hingga dia diculik seorang pengusaha besar (Tantra) utk menutup jenayah dan bisnis nya. Sejak itu Madri hidup senang, diberi gaji buta tetapi dengan pengawalan ketat pengusaha itu.

Tetapi sejak itu Madri nggak betah tinggal di bawah kawalan hingga dia memohon dan mengancam tuhan agar dibebaskan dari kemampuan paranormalnya.. waduh! kok bisa..
Kerana padanya, kuasa nya ternyata turut menyiksa dirinya. Ia tidak memberikan Mandri bahagia kerana dia juga nggak bisa melihat di mana isterinya (Titi Kamal) berada. Itu sahaja impian sebenar Madri... hanya mau bertemu kembali dengan istri nya..

TITI KAMAL
Suatu hari... Mandri bilang sama Tantra bahawa walaupun hidupnya serba cukup mewah.. tp hatinya sepi dan sunyi. Lantas Tantra mengutus seorg pelacur utk menemani hidup mandri... yang akhirnya orang yang muncul di depan pintu nya adalah Leha.. isterinya yg telah menjadi pelacur demi mencari kesenangan hidupnya sendiri. Akhir cerita agak tragis jugak... but its a good ending la...

No comments:

Post a Comment